CRIMINELE BRIEVEN

BUTTON_POST_REPLY
mutsbar
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2022, 19:29

CRIMINELE BRIEVEN

Bericht door mutsbar »

Van Jeroen Jeroen

Gedetineerden mogen in beginsel onbeperkt brieven versturen en ontvangen. Dit is geregeld in artikel 36, eerste lid van de Penitentiaire beginselenwet.

De briefwisseling staat onder controle van de directeur die brieven mag openen, bekijken en mag achterhouden. Dit laatste indien daarvoor gegronde redenen zijn. Het achterhouden van een brief moet noodzakelijk zijn met het oog op de handhaving van de orde of nationale veiligheid, de bescherming van de openbare orde of nationale veiligheid, de voorkoming of opsporing van strafbare feiten of de bescherming van slachtoffers van of personen die anderszins zijn betrokken bij misdrijven. Dit alles is ook geregeld in artikel 36 van de Penitentiaire beginselenwet.

https://www.commissievantoezicht.nl/dos ... rden/post/

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009709/2021-12-01

Nu is gebleken dat Mohammed B, de moordenaar van Theo van Gogh en topcrimineel Ridouan Taghi schriftelijk met elkaar corresponderen. Het blijkt om brieven te gaan met religieuze inhoud. In alle media wordt niet vermeld dat deze brieven extremistisch qua religieuze inhoud zijn. Het ministerie van Justitie en Veiligheid benadrukt dat dat alle communicatie in en uit de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) te Vucht wordt gelezen, vertaald en geanalyseerd.

Toch heeft justitie zorgen over dat de brieven mogelijke geheime boodschappen bevatten. Voor zover mij bekend is dit niet bewezen. Ook vanuit politiek worden zorgen geuit over de schriftelijke communicatie tussen de twee.

Stelling: zolang niet bewezen kan worden dat de correspondentie geheime boodschappen bevat, mogen Ridouan Taghi en Mohammed B. met elkaar schrijven.

Juridisch gezien is de stelling denk ik correct omdat niet bewezen is dat de brieven meer bevatten dan religieuze teksten en daarmee volgens mij niet vallen onder 1 van de in artikel 36, vierde lid van de Penitentiaire beginselenwet genoemde gronden op basis waarvan de briefwisseling stopgezet zou kunnen worden. Dat het hier gaat om twee gevaarlijke criminelen doet daar niet aan af. Dat wordt immers niet als grond genoemd in de Penitentiaire beginselenwet om de briefwisseling te kunnen stoppen.

Gevoelsmatig ben ik fel tegen de stelling en wel om de in de vorige alinea genoemde reden. Het gaat om de moordenaar van Theo van Gogh en een crimineel die (vermeend) voor zo veel moord en doodslag heeft gezorgd. Wat mij betreft zou het communiceren tussen dergelijke criminelen een grond moeten zijn voor het stoppen van de briefwisseling. Al schrijven ze elkaar over hun laatst weggelegde drol. Maar in de emotie het over rechten van gedetineerden gaan hebben, is denk ik heel onverstandig omdat rechten dan subjectief worden, terwijl deze objectief zouden moeten zijn.

Justitie stelt overigens dat ze de briefwisseling kunnen stoppen. Welke juridische grondslag zij daarvoor hebben, heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Hoe denkt u over de stelling? Indien u besluit te reageren, het vriendelijke verzoek om uzelf niet teveel mee te laten slepen door emotie. Fantasieën over eventuele straffen en dergelijken dragen niet bij aan deze discussie.

https://www.parool.nl/amsterdam/ministe ... ogle.nl%2F
BUTTON_POST_REPLY